Domovská stránka

Page title

FAQ Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti

Varovanie
Information text
(Verzia platná do 31. 3. 2022 – Grid karty sa už nevydávajú)

Registrácia

Ako požiadať o prístup k elektronickým službám Sociálnej poisťovne?

Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti (zamestnávateľ právnická osoba, resp. fyzická osoba) alebo ním splnomocnená osoba, požiada osobne v ktorejkoľvek pobočke 
Sociálnej poisťovne o:

  • podpísanie dohody o elektronickej komunikácii 
  • pridelenie Grid karty 

Splnomocnenie môže byť vystavené zvlášť na fyzickú osobu na podpísanie „Dohody o používaní elektronických služieb Sociálnej poisťovne pre odvádzateľov poistného“ a zvlášť na fyzickú osobu, ktorej bude pridelená „Grid karta“ a prístup na podávanie dokumentov za konkrétneho poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, odvádzateľa poistného alebo to môže byť na oboje jedna osoba. Splnomocnenie je potrebné, aby obsahovalo: 

  • podpísanie dohody o elektronickej komunikácii 
  • presné označenie splnomocniteľa a splnomocnenca 
  • určenie akými činnosťami splnomocniteľ splnomocnenca poveruje (napr. na výkon činností v mene odvádzateľa poistného alebo poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v súvislosti s odosielaním elektronických dokumentov prostredníctvom elektronických služieb Sociálnej poisťovne; prípadne aj na podpísanie dohody o elektronickej komunikácii so Sociálnou poisťovňou; ,...) 
  • dátum s podpisom splnomocniteľa, úradne osvedčeným notárom alebo matrikou. 

Pri podpisovaní dohody a preberaní Grid karty je potrebné, aby sa fyzická osoba, ktorá koná so Sociálnou poisťovňou, preukázala platným preukazom totožnosti (občiansky preukaz alebo cestovný pas).

Ako postupovať pri zmene osoby, ktorá zasiela elektronické dokumenty?

V prípade zmeny splnomocnenej osoby, ktorá zasiela elektronické dokumenty, poskytovateľ zdravotnej starostlivosti alebo ním splnomocnená osoba, požiada osobne v ktorejkoľvek pobočke Sociálnej poisťovne o: 

  • odobratie prístupových práv jednej osoby, 
  • pridelenie Grid karty alebo prístupových práv inej osobe. 

Podotýkame, že Grid karta je osobné vlastníctvo fyzickej osoby, na ktorú je evidovaná, nie je vlastníctvom odvádzateľa poistného. 

 

Kedy bude aktivovaný prístup k elektronickým službám Sociálnej poisťovne?

Prístup k elektronickým službám Sociálnej poisťovne: 

  • s právami pre poskytovateľa zdravotnej starostlivosti poistného bude aktivovaný ihneď po prevzatí GRID karty 
  • s právami pre fyzickú osobu (IUP – individuálny účet poistenca) bude aktivovaný najneskôr do 3 dní od prevzatia GRID karty. 

 

Nahlasovanie problémov

Ako nahlásiť problémy súvisiace s využívaním elektronických služieb Sociálnej poisťovne?

Problémy s využívaním elektronických služieb Sociálnej poisťovne nahlasujte prostredníctvom „Kontaktného formulára“, ktorý je umiestnený v pravom hornom rohu obrazovky. Uveďte podrobný popis problému s konkrétnymi údajmi a v prípade potreby pripojte word súbor s kópiou obrazovky hlásenia o chybe (kopírovať: Alt+PrintScrn; vložiť: Ctrl+V). Pri problémoch môžete tiež zavolať na tel. č.: 0906 171 737, 02/32471737 Ak odosielaný XML súbor vygenerovaný z ambulantného alebo nemocničného softvéru hlási chyby, prosím obráťte sa najprv na Vášho dodávateľa SW, zašlite mu Xml súbor a skopírovaný oznam o chybách. Ak Vám dodávateľ nevie poradiť, nahláste problém prostredníctvom Kontaktného formulára a pripojte aj XML súbor.

 

Prihlasovanie

Ako sa prihlásiť do elektronických služieb Sociálnej poisťovne?

Do elektronických služieb sa prihlasuje prostredníctvom webovej stránky Sociálnej poisťovne www.socpoist.sk

  • zadaním adresy https://esluzby.socpoist.sk/pzs v internetovom prehliadači. Po zobrazení úvodnej stránky je potrebné zadať jednoznačný 10-znakový kód „Prihlasovacie meno (SSN):“; ide o špecifický reťazec znakov pridelený fyzickej osobe (odvádzateľ poistného alebo ním splnomocnená osoba), ktorý mu vygenerovala a pridelila Sociálna poisťovňa. Po kliknutí na „Prihlásiť“ je potrebné zadať 4-znakový kód z pridelenej Grid karty „Grid XY:“ a kliknúť na „Overiť“. Po úspešnom overení je klient prihlásený v aplikácii a môže si v nasledujúcej obrazovke v časti „Prihlásený používateľ“ zmeniť odvádzateľa poistného: 
  • zakliknúť „IČO“
  • vybrať si poskytovateľa zdravotnej starostlivosti 
  • a kliknúť na „Zmeň poskytovateľa“

Po kliknutí na konkrétnu elektronickú službu v „Dostupné elektronické služby“ sa zobrazí aplikácia.

Ako postupovať, ak po zadaní prihlasovacích údajov sa zobrazí oznam „Váš pokus o prihlásenie sa bol neúspešný; Boli zadané nesprávne prihlasovacie údaje“?

Zadali ste nesprávne „Prihlasovacie meno (SSN)“ alebo príslušný kód z Grid karty. Kliknite na „Znovu prihlásiť“ a zadajte správne prihlasovacie údaje. Dávajte pozor, ak ich zadáte 3x chybne, účet sa zablokuje.

Systém hlási, že účet je zablokovaný

Ak je Váš účet zablokovaný, zatelefonujte na tel. číslo 0906 171 737 alebo 02/32471737 a pripravte si údaje, ktoré sú potrebné pre odblokovanie Vášho účtu: 

  • prihlasovacie meno (SSN), 
  • bezpečnostnú otázku a odpoveď. 

Bezpečnostná otázka a odpoveď slúži na overenie klienta, je uvedená v protokole o preberaní bezpečnostného predmetu, resp. si ju zadal klient pri registrácii v roku 2008, keď sa menili Grid karty.

Zabudol som prihlasovacie meno (SSN)

Zatelefonujte na tel. číslo 0906 171 737 alebo 02/32471737 pripravte si údaje, ktoré sú potrebné pre zistenie Vášho prihlasovacieho mena: 

  • číslo Grid-karty, 
  • bezpečnostnú otázku a odpoveď.

Nie je zobrazené pole na zmenu poskytovateľa zdravotnej starostlivosti

Zväčšite si okno internetového prehliadača na celú obrazovku. Pole na zmenu poskytovateľa zdravotnej starostlivosti sa nachádza v pravej časti obrazovky v časti „Prihlásený používateľ“, ktorú však pri minimalizovanom okne nemusíte vidieť. Používateľské rozhranie aplikácie je navrhnuté na rozlíšenie 1280x1024.

V časti „Prihlásený používateľ“ sa zobrazuje názov firmy, pre ktorú už nezasielam elektronické dokumenty

Požiadajte písomne pobočku Sociálnej poisťovne o zrušenie prístupu z Vašej Grid karty k IČO poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktorému už nezasielate elektronické dokumenty.

Spracovanie dokumentov

Aké sú povinnosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti ?

  • Používať v základných zúčtovacích dokladoch vždy iba svoje IČO, prislúchajúce svoje kódy poskytovateľa a kódy lekárov, ktorí zdravotné výkony realizovali. 
  • Zadávať v hlavičke ZZD zúčtovacie obdobie rovné alebo novšie, ktoré bolo dohodnuté ako štartovacie obdobie pre elektronické zadávanie ZZD. 
  • Používať v základných zúčtovacích dokladoch vždy iba platné RČ poistencov vo formáte deviatich alebo desiatich číslic bez lomítka. 
  • Zadávať dátum výkonu, ktorý nie je v budúcnosti, a ak sa zadáva aj dátum vyžiadania, nesmie byť väčší ako dátum výkonu.

Čo znamenajú jednotlivé stavy v prehľadoch dokumentov?

V prehľadoch dokumentov je informácia o stavoch akceptovania a spracovania základného zúčtovacieho dokladu v SES. Stav akceptovania:

  • Prijatý – čaká prvú kontrolu – dokument bol po automatickej vstupnej kontrole uložený bez chýb 
  • Stornovaný – dokument bol poskytovateľom stornovaný ešte pred jeho odoslaním na ďalšie spracovanie 
  • Odoslaný na spracovanie – dokument bol odoslaný na spracovanie uplynutím lehoty 4 hodín po jeho uložení 
  • Nevalidný 

Stavy zdravotného výkonu ZV sú nasledovné

  • Nevalidný - ZV bude mať jeden z týchto kódov a popisu chyby: 

Kód chyby

Popis chyby

STARE_ZU

Zúčtovacie obdobie je v nedovolenej minulosti

NEEX_ICO

Neexistuje PO, odvádzateľ s daným IČO

NEEX_PZS

Neexistuje PZS s daným kódom

NEEX_RC

Neexistuje poistenec, alebo je duplicitné RČ

VYKON_BUDU

Dátum výkonu, alebo zúčtovacie obdobie je v budúcnosti

DATUM_VYZI

Dátum vyžiadania je vyšší ako dátum výkonu

NEEX_VYZZV

K vyžiadanému ZV neexistuje protizápis v SP

NEEX_PL

Neexistuje posudkový lekár s daným kódom

VYKON_MIMO

ZV je mimo zúčtovacieho obdobia

NEEX_ND

K ZV neexistuje nemocenská dávka

NEPLAT_ZV

ZV nie je hradený SP

NEEX_UD

K ZV neexistuje úrazová dávka

DATUMY_UD

Dátum doručenia je menší ako dátum výkonu (úrazová dávka)

PRAZD_DV

Ide o vyžiadaný ZV, ale nie je vyplnený dátum vyžiadania

DUPLIC_ZV

ZV už bol v minulosti uhradený !

EXPIR_ZV

K ZV nebol do SP doručený doklad o nemocenskej, alebo úrazovej dávke v zákonnej lehote

VRATKA

Úhrada za ZV sa vrátila (pravdepodobne nesprávne číslo účtu)

 

  • Uhradený – ZV bolo vyplatené a po importe bankového výpisu a získaní informácie o dátume odpísania z bankového účtu je považované za vyplatené a získa tento stav 
  • Spracovávaný – ZV čaká na spracovanie v APV Syrius – v systéme nemocenského poistenia a LPČ

Ako sa dá skontrolovať či bol dokument odoslaný a akceptovaný?

Všetky Vaše odoslané a uložené dokumenty si môžete prezerať v prehľadoch: 

  • Prehľad - Základných zúčtovacích dokladov 
  • Prehľad - Prehľad uhradených výkonov 
  • Prehľad - Prehľad nespracovaných výkonov 

Ak sú dokumenty akceptované, systém ich po 2 hod. odošle na ďalšie spracovanie do APV SYRIUS, kde sú vykonávané vecné kontroly, po spracovaní a úhrade validných požiadaviek sa vracia informácia o vybavení každého zdravotného výkonu späť na SES, kde je možné v rámci prehľadov (Prehľad uhradených výkonov a Prehľad nespracovaných výkonov) zistiť stav každého zdravotného výkonu, ktorý bol vykázaný Sociálnej poisťovni.

Ako odoslať dokumenty v Xml formáte?

  • kliknite na „Odoslanie XML súboru“
  • kliknite na „Prehľadávať“, vyhľadajte Váš Xml súbor, označte ho a kliknite na „Otvoriť“
  • ak je Xml súbor pripojený, kliknite na „Odoslať“, spustí sa kontrola dokumentu 
  • ak súbor neobsahuje kritické chyby, kliknite na „Uložiť formulár“
  • v prípade zvoleného typu autorizácie GRID kartou je používateľ vyzvaný na zadanie kódu z GRID karty, ak je tento správny, súbor bude uložený 
  • skontrolujte odoslaný a uložený dokument v prehľadoch: 
  • Prehľad - Základných zúčtovacích dokladov

Ako stornovať dokument?

Akýkoľvek podaný dokument sa dá stornovať len vtedy, ak sa nachádza v „Prehľad – Základných zúčtovacích dokladov“ a ak je dokument v stave akceptovania „Prijatý“. V prehľadoch otvorte dokument, ktorý chcete stornovať, a vľavo hore tesne nad dokumentom v prvom riadku kliknite na tlačidlo „Stornovať dokument“, systém si vypýta kód z Grid karty, po správnom zadaní údajov z Grid karty stornuje dokument. Stav dokumentu si skontrolujte v prehľadoch, stav sa zmení na „Stornovaný“.

Základný zúčtovací doklad (ZZD)

Ako v manuálnom vstupe vytvoriť základný zúčtovací doklad ako nový?

Kliknite na „Manuálny vstup - Základných zúčtovacích dokladov“

  • zadajte „Obdobie“ - mesiac a rok 
  • kliknite na „Pokračovať“
  • kliknite na „Nový“
  • skontrolujte obdobie a ostatné zobrazené údaje 
  • po vyplnení všetkých údajov kliknite na „Potvrdiť“
  • ak „Zoznam chýb“ obsahuje „Chyby ZZD“ (Chyby sú členené na „Chyby“ a „Varovania“; Chyby je potrebné odstrániť, aby bol dokument zaslaný na spracovanie; Varovania slúžia na upozornenie, nespôsobia neodoslanie dokumentu na spracovanie), kliknite na „Opraviť“, opravte údaje a kliknite na „Potvrdiť“
  • ak „Zoznam chýb“ neobsahuje „Chyby ZZD“ kliknite na „Potvrdiť“, systém si vypýta údaje z Grid karty, po zadaní údajov systém oznámi, že dokument bol odoslaný, kliknite na OK a ZZD skontrolujte v „Prehľad – Základných zúčtovacích dokladov“

 

Ako v manuálnom vstupe opraviť existujúci základný zúčtovací doklad?

Kliknite na „Manuálny vstup - základný zúčtovací doklad“

  • zadajte „Obdobie“ mesiac a rok 
  • kliknite na „Pokračovať“
  • kliknite na číslo dokumentu, ktorý budete opravovať, otvorí sa prvá strana ZZD 
  • skontrolujte obdobie a typ ZZD 
  • v predposlednom riadku kliknite na krúžok pred „Por.číslo“ alebo „Rodné číslo“
  • „Hľadať text“ zadajte Por. číslo alebo RČ, ktoré budete opravovať a kliknite na „Hľadať“
  • vysvieti Vám hľadaný prípad, opravte nesprávny údaj (zopakujte postup, ak je to potrebné) 
  • po oprave kliknite na „Uložiť formulár“
  • ak „Zoznam chýb“ obsahuje „Chyby ZZD“ (Chyby sú členené na „Chyby“ a „Varovania“; Chyby je potrebné odstrániť, aby bol dokument zaslaný na spracovanie. Varovania slúžia na upozornenie, nespôsobia neodoslanie dokumentu na spracovanie), kliknite na „Opraviť“, opravte údaje a kliknite na „Uložiť formulár“
  • ak „Zoznam chýb“ neobsahuje chyby kliknite na „Potvrdiť“, systém si vypýta údaje z Grid karty, po zadaní údajov systém oznámi, že dokument bol odoslaný, kliknite na OK a mesačný výkaz skontrolujte v „Prehľad - Základných zúčtovacích dokladov“.

Ako odstrániť ohlásené chyby v základnom zúčtovacom doklade, ktorý bol spracovaný ?

Základné zúčtovacie doklady, v elektronickej forme, ktoré prichádzajú do SP cez SES majú dva základné druhy kontrol: 

  • Vstupné kontroly, ktoré vykonáva SES pri akceptovaní buď manuálne nahraného ZZD alebo elektronického súboru ZZD. Patria sem stavy: prijatý, stornovaný a odoslaný na spracovanie. Všetky tieto možno odstrániť postupom, uvedeným v predchádzajúcich otázkach. 
  • Ďalšie kontroly sú vykonávané v APV SYRIUS, ktorý eviduje kontroluje a uhrádza zdravotné výkony, ktoré sú obsahom ZZD. Ich stavy sú predmetom chybových hlásení, ktoré sa vracajú po spracovaní na SES. Nie je možné ich odstrániť manuálne, je nutné ich došetriť a po došetrení a odstránení chýb znova elektronicky podať v ZZD za nasledujúce zúčtovacie obdobie. Pri riešení týchto stavov je potrebné obracať sa na útvary lekárskej posudkovej činnosti pobočiek, pod ktoré poskytovateľ zdravotnej starostlivosti miestne prislúcha. Tieto poskytnú odbornú pomoc. Chyby sú generované pre stav spracovania „Nevalidný“
  • Ide o nasledovné chyby, ktoré sa pri spracovaní môžu vyskytnúť: 

Kód chyby

Popis chyby

STARE_ZU

Zúčtovacie obdobie je v nedovolenej minulosti

NEEX_ICO

Neexistuje PO, odvádzateľ s daným IČO

NEEX_PZS

Neexistuje PZS s daným kódom

NEEX_RC

Neexistuje poistenec, alebo je duplicitné RČ

VYKON_BUDU

Dátum výkonu, alebo zúčtovacie obdobie je v budúcnosti

DATUM_VYZI

Dátum vyžiadania je vyšší ako dátum výkonu

NEEX_VYZZV

K vyžiadanému ZV neexistuje protizápis v SP

NEEX_PL

Neexistuje posudkový lekár s daným kódom

VYKON_MIMO

ZV je mimo zúčtovacieho obdobia

NEEX_ND

K ZV neexistuje nemocenská dávka

NEPLAT_ZV

ZV nie je hradený SP

NEEX_UD

K ZV neexistuje úrazová dávka

DATUMY_UD

Dátum doručenia je menší ako dátum výkonu (úrazová dávka)

PRAZD_DV

Ide o vyžiadaný ZV, ale nie je vyplnený dátum vyžiadania

DUPLIC_ZV

ZV už bol v minulosti uhradený !

EXPIR_ZV

K ZV nebol do SP doručený doklad o nemocenskej, alebo úrazovej dávke v zákonnej lehote

VRATKA

Úhrada za ZV sa vrátila (pravdepodobne nesprávne číslo účtu)