Výpis z elektronického účtu poistenca (EUP)
Sociálna poisťovňa je povinná viesť elektronický účet poistenca (ďalej len „EUP“) a sprístupniť informáciu o sociálnom poistení poistenca (podľa § 226 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov).
Prostredníctvom výpisu z EUP Sociálna poisťovňa informuje o dôchodkovom poistení. Poistenec si môže zvoliť aj prehľad nemocenského poistenia za posledných 5 rokov a poistenia v nezamestnanosti za posledných 7 rokov.
Účelom výpisu z EUP je možnosť získať prehľad o údajoch týkajúcich sa dôchodkového poistenia, nemocenského poistenia a poistenia v nezamestnanosti a tým zvýšiť informovanosť poistenca o údajoch rozhodujúcich pre nárok na dávku sociálneho poistenia a pre určenie jej sumy.
Výpis z EUP obsahuje povinné údaje, a to:
- identifikačné údaje poistenca,
- údaje o vzniku a zániku dôchodkového poistenia,
- údaje o počte dní dôchodkového poistenia,
- údaj o osobnom mzdovom bode, osobnom vymeriavacom základe a všeobecnom vymeriavacom základe na príslušný kalendárny rok, za ktorý sa informácia podáva,
- informácie o všetkých obdobiach, ktoré Sociálna poisťovňa eviduje aj neeviduje na účely dôchodkového poistenia,
- prehľad všetkých evidovaných zamestnávateľov.
Ak klient v žiadosti požiada aj o voliteľné údaje, a teda prehľad dôb nemocenského poistenia a poistenia v nezamestnanosti obsahuje:
- identifikačné údaje poistenca,
- údaje o vzniku a zániku nemocenského poistenia za posledných 5 rokov a poistenia v nezamestnanosti za posledných 7 rokov,
- údaje o počte dní nemocenského poistenia za posledných 5 rokov a poistenia v nezamestnanosti za posledných 7 rokov,
- údaje o období prerušenia nemocenského poistenia za posledných 5 rokov a poistenia v nezamestnanosti za posledných 7 rokov,
- údaje o vymeriavacom základe na platenie poistného na nemocenské poistenie za posledných 5 rokov a poistenie v nezamestnanosti za posledných 7 rokov,
- údaje o tom, či bolo odvedené poistné,
Predchádzajúcim kalendárnym rokom je kalendárny rok, ktorý predchádza roku, v ktorom poistenec požiadal o výpis. Poistenec môže požiadať o výpis z EUP za obdobie predchádzajúceho kalendárneho roka najskôr od 1. apríla kalendárneho roka.
Určenie termínu, od ktorého poistenec môže požiadať o výpis z EUP, bolo stanovené na 1. apríla kalendárneho roka aj v súvislosti s termínom zverejnenia sumy všeobecného vymeriavacieho základu za príslušný kalendárny rok (Sociálna poisťovňa je povinná na svojom webovom sídle zverejniť sumu všeobecného vymeriavacieho základu za príslušný kalendárny rok najneskôr do 30. apríla kalendárneho roka nasledujúceho po príslušnom kalendárnom roku), pretože tento údaj je tiež obsahom výpisu z EUP a bez tohto údaja nie je možné určiť osobný mzdový bod, ktorý je taktiež náležitosťou výpisu z EUP.
Požiadať o výpis z EUP je možné osobne, písomne alebo elektronicky.
Žiadosť poistenca o výpis z EUP môže byť podaná písomne (neformálnym listom), elektronickou poštou (e-mailom), na tlačive Žiadosť o výpis z Elektronického účtu poistenca (ďalej len „Výpis z EUP“), alebo prostredníctvom eSchránky. Písomne sa môže obrátiť na Sociálnu poisťovňu, ústredie alebo na ktorúkoľvek pobočku Sociálnej poisťovne. Pre uplatnenie žiadosti však nesmie chýbať meno, priezvisko, rodné číslo a adresa poistenca, na ktorú mu má byť informácia zaslaná.
Poistenec môže požiadať o zaslanie výpisu z EUP raz ročne. O zaslanie výpisu z EUP za obdobie predchádzajúceho kalendárneho roka môže poistenec požiadať najskôr od 1. apríla kalendárneho roka.
Sociálna poisťovňa je povinná zaslať poistencovi písomný výpis z EUP do 60 dní odo dňa doručenia žiadosti.
Pre prehľad informácií v plnom rozsahu odporúčame aktivovať si EUP, ktorý má každý poistenec zriadený automaticky a jeho využívanie je bezplatné. Stačí, ak si k nemu aktivuje prístup buď osobne v pobočke alebo bez návštevy pobočky, prostredníctvom portálu slovensko.sk s využitím elektronického občianskeho preukazu.
Cesta k prístupu do elektronického účtu poistenca (EUP) je jednoduchá:
- klienti, ktorí používajú elektronický občiansky preukaz (eID) si prístup vybavia kompletne elektronicky po vyplnení a odoslaní formuláru cez www.slovensko.sk prostredníctvom eSchránky,
- ďalším poistencom odporúčame kontaktovať pobočku SP a preveriť si, či v minulosti nemali zriadený prístup do eSlužieb, resp. do elektronického účtu poistenca – v pobočke to preveríme a ak zistíme, že v minulosti bol zriadený prístup (hoci sa nevyužíval), pošleme nové prihlasovacie údaje pre aktiváciu prístupu do EUP,
- ak klient nepoužíva elektronický občiansky preukaz (eID), ani nikdy v minulosti nemal zriadený prístup do eSlužieb, resp. do EUP, bude stačiť jedna osobná návšteva pobočky Sociálnej poisťovne, aby si prístup vybavil.
Prístup do EUP má klient k dispozícii kedykoľvek cez heslo a mobilnú aplikáciu alebo prostredníctvom elektronického občianskeho preukazu.
Ak poistenec zistí vo výpise z EUP prípadné nezrovnalosti, môže uplatniť reklamáciu výpisu z EUP. Poistenec môže reklamáciu uplatniť listom, e–mailom alebo osobne tak v Sociálnej poisťovni ústredie, ako aj v pobočkách Sociálnej poisťovne. V závislosti od obsahu reklamácie, reklamácia môže mať všeobecný alebo vecný charakter.
Pojmom reklamácia všeobecného charakteru možno označiť reklamáciu týkajúcu sa najmä vysvetlenia údajov vo výpise z EUP, spôsobu jej sprístupnenia, dodržania lehoty na jej zaslanie alebo reklamáciu týkajúcu sa nedoručenia výpisu z EUP. Takýto druh reklamácie by mal poistenec uplatňovať písomne na adrese : Sociálna poisťovňa, ústredie, ul. 29. augusta 8 – 10, 813 63 Bratislava alebo osobnou návštevou klientskeho centra. V prípade, že sa obráti na pobočku Sociálnej poisťovne, táto postúpi reklamáciu na vybavenie Sociálnej poisťovni, ústredie.
Za reklamáciu vecného charakteru možno považovať reklamáciu obsahujúcu požiadavky na opravu alebo doplnenie údajov vo výpise z EUP. S takýmto druhom reklamácie je najlepšie obrátiť sa na miestne príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne. Ak poistenec má k dispozícii relevantné doklady, na základe ktorých je možné uskutočniť opravu alebo doplnenie údajov je potrebné tieto doklady doložiť k reklamácii.