Domovská stránka

Page title

Opravné prostriedky – Poistné

Odvolacie konanie vo veciach poistného

Text
  • Proti rozhodnutiu pobočky o vzniku, prerušení a zániku poistenia, o poistnom a príspevku na starobné dôchodkové sporenie a o pokute a penále je možné podať odvolanie.
  • Odvolanie sa podáva na pobočke, ktorá rozhodnutie vydala.
  • Odvolanie možno podať v lehote do 15 dní odo dňa oznámenia (doručenia) rozhodnutia o poistnom, pokute a penále a do 30 dní odo dňa oznámenia (doručenia) rozhodnutia o vzniku, prerušení a zániku poistenia.
  • Ak rozhodnutie neobsahovalo poučenie alebo obsahovalo nesprávne poučenie, odvolanie možno podať v lehote do troch mesiacov odo dňa oznámenia (doručenia) rozhodnutia.
  • Podanie odvolania má odkladný účinok.
  • Účastník konania, ktorý podal odvolanie, môže toto odvolanie vziať späť. Ak účastník konania vzal odvolanie späť, nemôže podať odvolanie znovu.
  • Ak podanému odvolaniu nevyhovie pobočka, je povinná ho do 30 dní odstúpiť ústrediu.
  • Ústredie o podanom odvolaní rozhodne do 60 dní od začatia odvolacieho konania, pričom v mimoriadne zložitých prípadoch môže byť táto lehota predĺžená o ďalších 60 dní, o čom však informuje účastníka konania.
  • Odvolacie konanie možno aj za zákonom stanovených podmienok prerušiť, pričom o prerušení konania je účastník konania informovaný rozhodnutím.
  • Proti rozhodnutiu o odvolaní sa nemožno ďalej odvolať, ale možno ho napadnúť správnou žalobou, a to v lehote dvoch mesiacov, od oznámenia rozhodnutia o odvolaní. Zmeškanie tejto lehoty nemožno odpustiť.
  • Správnu žalobu je potrebné podať v lehote a na správnom súde, príslušnom podľa bydliska účastníka konania, a to buď na správnom súde v Bratislave, v Banskej Bystrici alebo v Košiciach.
  • Podanie správnej žaloby je oslobodené od súdneho poplatku.

Ako podám odvolanie?

Text

Podať odvolanie proti rozhodnutiu Sociálnej poisťovne môžete:

  • Elektronicky cez portál slovensko.sk

      Pre využitie služby potrebujete:

      • elektronický občiansky preukaz s čipom (eID) a kvalifikovaný elektronický podpis (KEP),
      • službu môžete využiť po kliknutí na odkaz a vyplnení formuláru tu: Podanie Odvolania proti rozhodnutiu Sociálnej poisťovne (pripravuje sa).
    • Písomne – poštou alebo osobne (kontakty nájdete tu: Kontakty - Pobočky Sociálnej poisťovne)

    Ako podám doplnenie odvolania?

    Text

    Podať doplnenie už predtým podaného odvolania môžete:

    • Elektronicky cez portál slovensko.sk

        Pre využitie služby potrebujete:

        • elektronický občiansky preukaz s čipom (eID) a kvalifikovaný elektronický podpis (KEP),
        • službu môžete využiť po kliknutí na odkaz a vyplnení formuláru tu: Podanie Doplnenia odvolania (pripravuje sa).
      • Písomne – poštou alebo osobne (kontakty nájdete tu: Kontakty - Pobočky Sociálnej poisťovne)

      Obnova konania

      Text
      • Proti právoplatnému rozhodnutiu pobočky alebo ústredia vo veci vzniku, prerušenia a zániku poistenia, vo veci poistného, pokuty a penále a o povinnosti vrátiť dávku alebo jej časť, o povinnosti nahradiť neprávom vyplatenú sumu na dávke, o povolení splátok dlžných súm poistného, príspevku na starobné dôchodkové sporenie, pokuty, penále a ostatných dlžných súm možno podať návrh na povolenie obnovy konania.
        • Návrh na povolenie obnovy konania, ako mimoriadneho opravného prostriedku, môže podať účastník nedávkového konania, ak má pochybnosti o zákonnosti uvedeného rozhodnutia, a ak dospel k záveru, že bola splnená niektorá z nižšie uvedených podmienok:
          • vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na rozhodnutie a nemohli sa v nedávkovom konaní uplatniť bez jeho zavinenia,
          • rozhodnutie záviselo od posúdenia predbežnej otázky, o ktorej príslušná organizačná zložka Sociálnej poisťovne rozhodla inak,
          • nesprávnym postupom organizačnej zložky Sociálnej poisťovne sa účastníkovi nedávkového konania odňala možnosť zúčastniť sa na tomto konaní, ak to mohlo mať podstatný vplyv na rozhodnutie a ak sa náprava nemohla urobiť v odvolacom konaní,
          • rozhodnutie sa opiera o dôkazy, ktoré sa ukázali ako nepravdivé, alebo rozhodnutie sa dosiahlo trestným činom.
        • Návrh sa podáva organizačnej zložke Sociálnej poisťovne, ktorá vo veci rozhodla v poslednom stupni (ústredie/pobočka).
          • Návrh možno podať v lehote troch mesiacov odo dňa, keď sa účastník konania dozvedel o dôvodoch obnovy konania, najneskôr do jedného roka od právoplatnosti rozhodnutia. Uvedená lehota sa nevzťahuje na situáciu, keď zamestnávateľ zúčtoval na výplatu príjem podľa § 3 ods. 1 písm. a) a ods. 2 a 3 zákona o sociálnom poistení po zániku povinného sociálneho poistenia zamestnanca alebo bolo vydané rozhodnutie súdu, ktoré má vplyv na právoplatné rozhodnutie vydané v nedávkovom konaní - v týchto prípadoch možno návrh na obnovu konania podať aj po uplynutí uvedenej lehoty.
            • O výsledku konania vo bude účastník konania informovaný doručením rozhodnutia o povolení, resp. nepovolení obnovy konania v lehote 60 dní od doručenia návrhu, pričom v mimoriadne zložitých prípadoch môže byť táto lehota predĺžená o ďalších 60 dní, o čom však organizačná zložka Sociálnej poisťovne informuje účastníka konania.
              • Ak je na preskúmaní právoplatného rozhodnutia všeobecný záujem, z vyššie uvedených dôvodov môže obnovu konania nariadiť aj organizačná zložka Sociálnej poisťovne.

              Podanie Návrhu na povolenie obnovy konania

              Text

              Podať Návrh na povolenie obnovy konania ukončeného právoplatným rozhodnutím pobočky Sociálnej poisťovne môžete:

              • Elektronicky cez portál slovensko.sk

                  Pre využitie služby potrebujete:

                  • elektronický občiansky preukaz s čipom (eID) a kvalifikovaný elektronický podpis (KEP),
                  • službu môžete využiť po kliknutí na odkaz a vyplnení formuláru tu: Podanie Návrhu na povolenie obnovy konania ukončeného právoplatným rozhodnutím pobočky Sociálnej poisťovne (pripravuje sa).
                • Písomne v Sociálnej poisťovni

                    Návrh sa podáva v organizačnej zložke Sociálnej poisťovne, ktorá vo veci rozhodla v poslednom stupni.

                    Návrh môžete podať v príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne. Kontakty nájdete tu: Kontakty – Pobočky Sociálnej poisťovne.